Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vision og værdier

Skolens Vision, Værdigrundlag & Målsætninger

 

Legende børnVores skole bygger på en ambitiøs, tiltrækkende vision, med rødder i fortiden, og signal til fremtiden. Ullerup Bæk Skolen vision er at arbejde for at ”skabe fremtiden” for skolens elever og medarbejdere.
Værdier har betydning for arbejdspladsens identitet og for udvikling af den rette kultur. Værdier har betydning for børns og voksnes trivsel, udvikling og læring.
På Ullerup Bæk Skolen lægges vægt på:
Et udbytterigt og trygt indlæringsmiljø, hvor såvel de boglige som de kreative kundskaber vægtes højt.
Trivsel og det sociale liv.
Åbenhed, imødekommenhed og en positiv indstilling.


Ullerup Bæk Skolens Vision:
”Ullerup Bæk Skolen” - vi skaber fremtiden
Medarbejdere, forældre og skolens ledelse har i samarbejde beskrevet visionen for ” Ullerup Bæk Skolen”.
Skolen er kommunens Idrætsskole for både bredde og elite i samarbejde med team Danmark.
Overordnet set skal fritidstilbud og skolens faglige og pædagogiske virksomhed medvirke til, at give alle elever de bedst tænkelige muligheder for at realisere et indholdsrigt og meningsfuldt liv.


Det betyder, at vi vil være:
det naturlige førstevalg for familierne i distriktet
en attraktiv arbejdsplads, der tiltrækker og fastholder dygtige, nysgerrige og ambitiøse medarbejdere på alle niveauer
en skole og fritidstilbud hvor elever og medarbejdere systematisk hjælper og understøtter hinanden
en organisation som er tro mod vores værdigrundlag


Vores kerneydelse vil altid være læring
vi udfordrer og udforsker nye veje inden for undervisning og organisationsudvikling
vi har høje faglige ambitioner, og orienterer os efter elevens progression
vi har fokus på elevernes motivation og optimisme
vi bruger leg, bevægelse og idræt til at skabe motivation og overskud for eleverne


Vi vægter fællesskabet
vi vil arbejde for, at alle har gode relationer og bliver anerkendt
vi ser forskellighed og mangfoldighed som en styrke
vi vil arbejde for at forældrene er en naturlig og engageret del af fællesskabet
vi anerkender at virtuelle fællesskaber også har værdi


Vi er orienteret mod fremtiden
vi tager afsæt i den nyeste forskning, er innovative, kreative og forankrer nytænkning
vi vil arbejde med FN´s verdensmål for at fremme et bæredygtigt samfund
vi har mod til at eksperimentere og lære af vores fejl
vi giver alle mulighed for dialog, indsigt, handlerum og personlig udvikling
vi samarbejder med foreninger og virksomheder for at åbne skolen mod samfundet


Ullerup Bæk Skolens værdier:
Faglighed - Respekt - Anerkendelse –Trivsel- Engagement

Alle disse værdier er nødvendige byggesten, for at vi kan leve op til vores ide om, at tryghed i hverdagen er en forudsætning for opbygning af en stærk faglighed.


”Et godt sted at være - er et godt sted at lære”
I det følgende vil hver enkelt værdi blive defineret og beskrevet med indhold og konsekvenser for vores læringsprocesser.


”Fra værdi til værdifuld handling”
Værdi: Faglighed

Ved faglighed forstår vi:

  • Høj professionalisme
  • Viden, didaktiske færdigheder og kompetencer
  • Beherskelse af teorier, metoder og arbejdsgange
  • At eleven udfordres der, hvor han/hun er
  • Højt ambitionsniveau for alle elever.


Vi oplever faglighed, når:

  • Faglighed omsættes til praksis
  • Alle udfordres maksimalt
  • Alle er motiverede
  • Vi finder forskellige veje til viden og færdigheder
  • Der foregår faglig sparring
  • Der er den røde tråd gennem skoleforløbet.


Det er lykkedes, når:

  • Børnene opnår gode resultater
  • Eleverne opfylder de individuelle mål
  • Barnet opnår glæde ved egen fremgang
  • Personalet smiler på vejen hjem
  • Vi deler vores viden konstruktivt med hinanden
  • Man trives og fagligheden blomstrer
  • Man kan bruge sin viden til noget (elever)
  • Vi er klædt på til undervisning
  • Vi kan gøre hinanden interesserede og nysgerrige
  • Man får konstruktiv kritik.

 

Værdi: Respekt
Ved respekt forstår vi:

  • Respekt for hinandens kulturer - evnen til at rumme mangfoldighed
  • Ansvarlighed
  • Tolerance
  • Respekt for værdier, normer og regler
  • Værdig omgangstone – børn og voksne imellem
  • En grundpille for et trygt og rart /godt miljø

 

Vi oplever respekt, når:

  • Vi møder tillid og lytter til hinanden
  • Alle har det godt sammen og behandler hinanden ordentligt
  • Fælles aftaler opfyldes.

 

Det er lykkedes, når:

  • Vi prioriterer dialogen
  • Der er god stemning på skolen
  • Vi oplever god kommunikation
  • Der er et godt arbejdsmiljø
  • Der er rum til alle og deres forskelligheder
  • De voksne er gode rollemodeller
  • Eleverne har respekt for dem selv, hinanden og de voksne.


Værdi: Anerkendelse
Ved anerkendelse forstår vi:

  • at vi alle bliver respekteret
  • at alle bliver set og hørt
  • at vi har en positiv tilgang til hinanden
  • at vi har fokus på den enkeltes styrker, ressourcer og kvaliteter
  • at vi forstår og respekter hinandens forskelligheder
  • at vi påskønner hinandens arbejde
  • at vi tager udgangspunkt i børn og voksnes sociokulturelle baggrund.

 

Vi oplever anerkendelse, når:

  • Vi møder børn, kollegaer og forældre der, hvor de er
  • Vi giver og modtager skulderklap og konstruktiv feedback
  • Vi bliver respekteret for den vi er og det vi gør
  • Vi føler os set og hørt
  • Der er plads til forskellighed
  • Alle er en del af fællesskabet
  • Vi ser den gode relation opstå
  • Der er tryghed
  • Der bakkes op om beslutninger
  • Åbenhed for andres styrker
  • Samspillet mellem voksne og børn fungerer og samspillet mellem kollegaer fungerer.

 

Det er lykkedes, når:

  • Vi ser faglig, social, relationsmæssig fremgang for den enkelte
  • Vi ser børn og voksne trives, udvikles og ”lykkes”
  • Man bliver mødt individuelt, lyttet til
  • Vi gør hinanden gode
  • Man kommer glad i skole/på arbejde/til møder
  • Man tør ytre sig
  • Der er et godt arbejdsmiljø, en god stemning


Værdi: Trivsel
Ved trivsel forstår vi:

  • Tryghed og tillid
  • Medindflydelse
  • Godt arbejdsmiljø
  • Gode relationer mellem børn og voksne
  • God kommunikation på alle niveauer.

 

Vi oplever trivsel, når:

  • Vi møder hinanden positivt
  • Vi har rum og mulighed for udvikling
  • Alle børn og voksne er glade
  • Samarbejdet fungerer.

 

Det er lykkedes, når:

  • Der er relationer for alle
  • Man oplever tryghed og glæde
  • Der er positiv omgangstone.


Værdi: Engagement
Ved engagement forstår vi:

  • Højt intensitetsniveau
  • Nærvær
  • Indlevelse (Interesse, fordybelse, optagethed, forståelse)
  • Begejstring, entusiasme, ”smitte hinanden”, arbejdsglæde
  • Nysgerrighed og forundring
  • At være meget interesseret, optaget af noget eller nogen
  • At være inddraget, forpligtet i forhold til noget eller nogen.


Vi oplever engagement, når:

  • Alle er aktivt deltagende og bidrager positivt
  • Vi er konstruktive
  • Kollegiale, faglige fællesskaber udvikles, ”går ud til kanten”, udfordre hinanden på tværs
  • Vi oplever arbejdsglæde
  • Voksne og børn er forberedte og motiverede
  • Man er fleksibel i alle faser, der fremmer ”skolens formål”, arbejdstid, lektie tid
  • Vi har lyst til at være sammen
  • Vi deler ansvaret for elevernes læring.


Det er lykkedes, når:

  • Vi sprudler – vi kan ikke lade være
  • Vi kommer i ”flow”, bliver opslugt, så vi ” glemmer tid og sted”
  • Når alle har lyst til at hænge ved/deltage mere end de har pligt til
  • Der er god, positiv og glad stemning
  • Elevers/børns engagement/begejstring skaber engagement hos forældre og lærere og pædagoger
  • Lærernes og forældrenes engagement skaber børns/elever engagement
  • Vi får konstruktiv feedback
  • Vi har lyst til og mod på at forny sig
  • Vi har lyst til at vide mere, forbliver nysgerrige
  • Alle føler sig som en del af fællesskabet
  • Vi oplever glade børn og voksne
  • Vi oplever, at eleven selv tager initiativ, kommer med idéer og forslag
  • Vi oplever humor og livsglæde


Evaluering
Selvstyrende team

På Ullerup Bæk Skolen løser vi opgaverne, bestyrker hinanden og opkvalificerer vores arbejde ved at samarbejde om opgaverne i team.
På Ullerup Bæk Skolen arbejder alle pædagogiske medarbejdere i selvstyrende team.
For at fastholde arbejdet med skolens værdier vælger de voksne omkring en børne/elevgruppe et afsæt i en eller flere af ovennævnte værdier.
Herfra aftales en ”socialpædagogisk handlingsplan” for klassens udvikling med tydelige målsætninger og fælles beskrivelse af konkrete tiltag for arbejdet med klassens/holdets kultur.


Det er vores holdning, at:

  • Det er en helt naturlig del i enhver målrettet udviklingsopgave at beskrive mål, opstille handlingsplaner, tidsplaner og evaluere resultatet af vores indsats. Vi vurderer løbende kvaliteten af vores arbejde:
    • I pædagogisk råd
    • I vores store og små teams
    • Vi diskuterer egnede evalueringsmetoder og tidspunkter
    • Alle fælles arrangementer evalueres efterfølgende i plenum


Det er ledelsens og pædagogisk udvalgs opgave at tilrettelægge fælles indsatsområder, og ledelsen deltager aktivt som ”tovholder