Regler for Chromebooks

Regler for chromebooks

Nedenstående er gældende indtil nyt foreligger på Ullerup Bæk Skolens hjemmesider eller Fredericia Kommune, Børn og Unge melder andet ud:

Chromebooken er primært et undervisningsmateriale og sekundært kan den bruges til underholdning.

Det betyder:

at eleven gerne må installere tilføjelser, som eleven synes er spændende/relevanteat selv om eleverne gerne må have apps, musik og andet, har skolerelateret indhold altid førsteret.at chromebooken alene er til elevens og ikke familiens brugat den enkelte lærer efter behov og uden varsel kan beslutte at slette apps/foto/video/andet for at frigøre plads

Eleven får udleveret en chromebook og en oplader.

Eleven må gerne selv købe ekstraudstyr. Bemærk dog, at eleven hæfter for skader på chromebooken som ekstraudstyret forvolder på den.

Chromebooken er skolens ejendom og udlånes til eleven som arbejdsredskab, så længe eleven er på Ullerup Bæk Skolen, eller til og med 9. årgang. Når eleven forlader Ullerup Bæk Skolen eller 9. årgang, skal chromebooken og udleveret tilbehør tilbageleveres i væsentligt samme stand som ved udleveringen. Vi har registreret serienummeret på den udleverede chromebook, så vi i tvivlstilfælde nemt kan se hvem der har fået den pågældende chromebook udleveret oprindeligt.

Chromebooken må alene serviceres gennem skolen.

Det er elevens ansvar at behandle og opbevare udstyret optimalt, så det afleveres tilbage i god stand.
Det er låners (forældrenes) ansvar at opbevare chromebooken forsvarligt, ligsom det er for skolebøger. På samme måde som skader på skolebøger skal erstattes, skal skader på chromebooken erstattes.

Der må gerne sættes et enkelt klistermærke på låget, så chromebooken er let at genkende.

Det er forbudt at jailbreake, hacke eller på anden måde forsøge at modificere chromebookens styresystem. Forsøg på dette kan medføre erstatningsansvar.

Det er elevens ansvar, at chromebooken er opladet og klar til brug, når skoledagen starter.

For at forebygge et stort antal ødelagte chromebooks efter uansvarlig omgang med dem, gælder følgende retningslinjer:

Chromebooken er et undervisningsredskab, derfor skal den pakkes i tasken når timen er slut. Den må ikke efterlades på bordet i frikvartererne. Chromebooken må ikke benyttes, når eleven bevæger sig. Her skal den være lukket. Chromebooken bæres med to hænder.Chromebooken må kun tages med udenfor i en undervisningssituation under opsyn af en lærer/pædagog. Spil/sociale medier i timerne er kun tilladt efter underviserens godkendelse. Chromebooken skal bruges siddende med mindre underviseren har givet godkendelse til andet.

Overtrædelse af disse retningslinjer kan medføre inddragelse af chromebooken i en kortere eller længere periode, eller at privilegier på chromebooken reduceres for en periode.

Sikkerhedsstyrelsen anbefaler

Brug en oplader, som passer til det, der skal lades op.Tjek at stik og ledning ikke har synlige skader, før du tilslutter opladeren.Læg ikke opladeren på et brandbart underlag, fx i sofaen eller sengen.Dæk ikke opladeren til, så den bliver overophedet.Tjek, at opladeren ikke bliver meget varm under opladningen.Lad ikke op om natten, hvor du ikke kan holde øje med opladeren.